Run-waygirls: Koffie verhoogt onze Sportprestaties

Run-waygirls: Koffie verhoogt onze Sportprestaties

De Run-waygirls, Stefanie houdt er helemaal niet van, maar Erlinde kan er wel heel erg van genieten: een sterk bakje koffie! Er wordt vaak gezegd dat je voor een hardloopwedstrijd nog een espresso moet drinken omdat dit een gunstig effect heeft op je prestaties. Maar wat zit hier achter? Wat gebeurt er met ons lichaam bij koffie- en cafeïne consumptie? Als je wilt weten wie deze sportdames zijn check even de Run-waygirls?

Want wat zijn nou echt de effecten van cafeïne op onze fitheid? Die sterke bak of het slootwater, die je helpt om de werkdag te starten. Werkt deze bak koffie hetzelfde wanneer je een intensieve workout gaat doen?
De effecten van koffie op ons lichaam

Het hoofdingrediënt van koffie is natuurlijk cafeïne. Dit geeft ons een kick geeft en stimuleert ons zenuwstelsel. Cafeïne zit standaard in onze koffiebonen, thee en chocolade, maar vergeet ook de energiedrankjes (met toegevoegde cafeïne) niet. Een energiedrankje bevalt gemiddeld 80 mg cafeïne. Dat kan je vergelijken met een halve kop sterke koffie. Naast de cafeïne bevatten energiedrankjes meestal ook de schadelijke stoffen zoals taurine en veel toegevoegde suikers en geur-, kleur- en smaakstoffen. In principe kan je het dus beter bij koffie houden.

>Eerst weten hoe je zelf een Espresso zet? Lees verder

Adrenaline

Ook medicijnen en met name pijnstillers, bevatten veel toegevoegde cafeïne. En dat is natuurlijk niet voor niets. Cafeïne stimuleert ons centraal zenuwstelsel. Dit gebeurt door het stofje ‘adenosine’ te blokkeren. Het lichaam gaat een oplossing zoeken voor deze blokkade. Door dit proces worden de bijnieren aangesproken om adrenaline los te laten. Hierdoor wordt het ‘Fight or Flight’ hormoon verspreid in ons lichaam. Wat merken wij hiervan? Onze hartslag wordt sneller, onze pupillen verkleinen, spieren spannen zich en glucose/ druivensuiker komt in het bloed terecht.

Cafeïne Buzz

Dit alles zorgt voor de extra energie en wordt ook wel de Cafeïne Buzz genoemd. Maar dit is nog niet alles, want de cafeïne verhoogt ook het dopamine level. Dopamine komt bijvoorbeeld ook vrij bij het eten van chocolade. Dopamine activeert het genotgedeelte in de hersenen. Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom de meeste mensen koffie zo lekker vinden.

Dus: Onze dagelijkse bak koffie maakt ons echt wakkerder, pompt adrenaline rond en geeft direct energie aan het lichaam. Daarnaast voelen we ons goed door de dopamine. Voor de sport eerst koffie!

Naast verschillende fysieke- en psychologische voordelen, zijn er ook veel studies gedaan naar de voordelen van koffie voor krachttraining, levensverlenging, gewichtscontrole en gezondheid. Op het gebied van atletische prestaties -met de nadruk op uithoudingsvermogen- zijn diverse onderzoeken gedaan. Deze onderzoeken laten zien dat koffieconsumptie je uithoudingsvermogen verbetert voor matige inspanning. Maar ook bij de professionele lange afstand lopers en zwemmers wordt een verbetering van de prestaties gezien wanneer vooraf koffie is geconsumeerd.

Olympische Spelen

Het is zelfs zo dat de deelnemers aan de Olympische Spelen maar beter niet meer dan 4 koppen koffie kunnen drinken over een periode van 30 minuten, want anders lopen ze het risico om geschorst worden! Het Olympische Comité heeft een verbod geplaatst op atleten die meer dan 4 koppen koffie hebben gedronken (dus ongeveer 600 tot 800mg of cafeïne in hun urine hebben). Zo serieus zijn de dus de positieve effecten die met koffie kunnen behaald!

Te veel is nooit goed

Maar (zoals met alles eigenlijk) te veel koffie is natuurlijk nooit goed! Te veel koffie kan leiden tot hoofdpijn, hoge bloeddruk, dehydratie en het ‘niet kunnen slapen’. Als het je al lukt om in te slapen, dan belemmert de cafeïne vaak dat de belangrijkste slaap: de diepe slaap, niet wordt bereikt. De diepe slaap heeft een herstellende en vooral memoriserende functie, die wil je echt niet missen. De effect van cafeïne duurt ongeveer 6 uur, dus ons lichaam heeft ongeveer 6 uur nodig om het af te breken. Het advies is dan ook om niet te laat koffie te drinken. Overigens ligt dit anders bij mensen die dagelijks koffie consumeren en dit gewend zijn, het lichaam pas zich dan aan. In dat geval liggen de verhouding en gevolgen weer anders.

Eerst weten hoe je zelf een Cappuccino zet? Lees verder.

Wil je graag nog meer weten bekijken dan ook even dit artikel (bron) hierover

De belangrijkste punten nog even op een rij:

  • Zoals met alles is ‘moderatie’ de sleutel voor gezondheid. Dus 1 a 2 koppen koffie per dag schijnt prima te zijn.
  • De effecten van koffie consumptie op sportprestatie zijn het gevolg van de cafeïne die in de koffie zit.
  • Cafeïne zorgt voor een verhoogde productie van adrenaline in ons lichaam, dit stimuleert de energieproductie en verbetert de bloedtoevoer naar de spieren en het hart.
  • Het effect van koffie komt in de uithoudings- en duursporten het best naar voren. Cafeïne helpt sporters hun tijd te verkleinen die zij normaal nodig hebben voor het hardlopen, fietsen of roeien. Daarnaast vermindert het spierpijn.
  • Er is nog geen concreet bewijs gevonden dat cafeïne voordelen oplevert bij explosieve sporten met hoge intensiteit, dit moet nog verder onderzocht worden.

Geef een reactie